Werk


De jurk…

[mijn fantasieën over de jurk van Trijntje Oosterhuis tijdens het Eurovisie Songfestival]

De spanning stijgt, over 24 uur weet ik of ‘onze Trijntje’ het heeft gered. Of haar zigzag jurk (mooi ‘woord-van-het-jaar’ trouwens) deed wat ‘ie moest doen: reuring veroorzaken en de aandacht afleiden van datgene waar het eigenlijk allemaal om te doen is, namelijk het zo mooi mogelijk zingen van een liedje.

Grappig eigenlijk, het tumult dat er in binnen- en buitenland over haar decolleté is ontstaan. De truc werkt dus nog steeds, al is ‘ie zo oud als de weg naar Rome. En ik kan u uit betrouwbare bron verzekeren: die is oud! Sinds jaar en dag bedient de reclamewereld zich namelijk van technieken om de boodschap op een geraffineerde wijze de ether in te sturen. Om deze zodanig te verpakken dat u getriggerd wordt en in de stemming komt het product te waarderen.

Niks mis mee hoor. We laten ons nu eenmaal heel graag kietelen en misleiden, dat zijn immers de geneugten des levens. En het mooiste is dat we de volgende dag onze gal weer kunnen spuwen, kunnen mopperen en klagen en om het hardst kunnen roepen dat we ‘het al wel zagen aankomen’.

En ik doe er net zo hard aan mee. Dus vooralsnog: douze points voor onze Trijn. En morgen zien we wel weer verder.