Werk


‘Het mooiste strooi je ’s nachts’

[tekst voor BorneBoeit.nl, waarin verslag wordt gedaan van een ‘preventieve strooironde’ die Twente Milieu in Borne uitvoert om gladheid op de plaatselijke wegen te voorkomen]

Het was ‘Code Geel’ donderdagavond. ‘Kans op gladheid en winterse buien’, zo klonk het waarschuwend. Voor de mannen van Twente Milieu die verantwoordelijk zijn voor het strooien van de Twentse wegen, rinkelden donderdagmorgen al de nodige bellen. Voor hen vormt de website gladheid.nl de belangrijkste graadmeter. En dus werden er in de loop van de dag de nodige voorbereidingen getroffen om vanaf 19.00 uur ’s avonds een preventieve ronde te maken.

Voorgeprogrammeerd navigatiesysteem
Voor Hengelo en Borne gebeurt dat vanuit het Milieupark aan de Wegtersweg in Hengelo. Rond kwart voor zeven melden zich twaalf medewerkers die normaliter andere milieutaken verrichten, waaronder het rijden van vuilniswagens en het legen van de milieu-eilanden bij supermarkten en dergelijke. Johan Dood is de coördinator van dienst. Hij instrueert de mannen, reikt ze een routeboek en een voorgeprogrammeerd navigatiesysteem uit, overhandigt een tankpas en daar gaan ze. Vier strooiwagens en een trekker vol zout koersen naar Hengelo, de vijfde strooiwagen en een laatste trekker nemen Borne, Hertme en Zenderen voor hun rekening.

Aan boord van de ‘Bornse strooiwagen’ zit Jeroen Brouwer uit Enter, 48 jaar. Het is de eerste keer dat hij Borne doet. “Maar ach, we zullen het wel overleven”, klinkt het vol vertrouwen. En inderdaad, de navigatie koerst hem feilloos door alle hoeken en gaten van het dorp. Eerst worden de hoofdwegen aangedaan, daarna de belangrijkste wegen in de wijken, vervolgens het dorpscentrum en dan nog eens naar Hertme en Zenderen. Ook De Bieffel, daar waar de brandweerkazerne is gevestigd, wordt als een van de eerste punten bezocht. Zo wordt het al snel duidelijk dat het een uiterst slimme route is, die in het systeem is opgeslagen en die Brouwer moeiteloos door het dorp leidt.

De juiste strooibreedte
Bijna moeiteloos, want op De Veldkamp gaat het even mis. De Rientjesoven ligt niet daar, waar de Belgisch klinkende vrouwenstem in de navigatie zegt dat ‘ie ligt. Brouwer belt even met de coördinator en niet veel later zit ‘ie weer op de goede weg. Als een bepaalde weg voor de tweede keer wordt gereden, omdat het nu eenmaal niet anders kan, zegt de vrouwenstem ‘strooier uit’. Even later weer gevolgd door ‘strooier aan’. “Te veel strooien is natuurlijk niet goed”, vergoelijkt Brouwer het commando. “Dat kost de gemeenschap gewoon geld en bovendien belast je het milieu er mee. Ondertussen draait hij voortdurend aan de knoppen op zijn dashboard om de juiste strooibreedte in te stellen.

De route die Brouwer rijdt, kost hem bijna vier uur. “Toch heb ik er absoluut geen hekel aan, dit is gewoon een keer wat anders en eigenlijk ben ik vier uur lang druk om het zo goed mogelijk te doen”, zegt hij. “Het fijnste rijden is eigenlijk ’s nachts als er geen auto’s op de weg zijn, dan kun je veel mooier strooien, dan heb je de weg helemaal voor jezelf.” En ook de extra uren die hij maakt, ziet hij absoluut niet als een probleem. “Je verdient toch een mooi centje bij, mijn vrouw vindt het prima en ik heb er plezier in. Als die dingen met elkaar in balans zijn, is het goed.”

‘Terug naar huus’
Rond 22.15 uur wordt Hertme bereikt en dan begint het ook wat te sneeuwen. “Mooi toch, dit hoort er wel een beetje bij,” klinkt het. Maar de sneeuw is van korte duur. Als Brouwer een klein half uurtje later de kruising van de Oonksweg en de Prins Bernhardlaan bereikt, zegt de stem in de navigatie: “De strooier kan uit, terug naar huus.” Het zit erop. Althans… eenmaal terug in Hengelo wordt de wagen eerst afgetankt, daarna gewogen, weer volgepakt met nieuw zout voor een volgende ronde, opnieuw gewogen en daarna nog eens schoongespoten.

Het is dan ook al over 23.30 uur als Brouwer zich weer meldt bij de coördinator om zijn spullen in te leveren. Zo’n 2.350 kg zout heeft hij vanavond achtergelaten. Boven in de kantine wachten de anderen al. Ze doen zich nog even te goed aan koffie en warme frikandellen en dan gaan ze echt naar huis. Vrijdagmorgen om 07.30 uur begint voor de man uit Enter alweer de nieuwe dienst. Het vuil in Hengelo wacht al op hem.